Mali sojusznicy w jelitach

Mali sojusznicy w jelitach Nikogo nie muszę przekonywać, jak wiele kłopotów może biegaczowi sprawić nasz przewód pokarmowy. Myślę, że każdy z nas doświadczył tych problemów. Pól biedy, jeśli jest to tak zwana „kolka”, jednak o wiele gorszym scenariuszem jest nagła „potrzeba”. Wobec ryzyka zaistnienia takiego scenariusza wydarzeń, niektórzy z Was przed ważnym startem stosuję leki…

Ankieta Biegacza 2022

Moi Drodzy, chciałbym podsumować wyniki ankiety, o której wypełnienie nie tak dawno prosiłem moich Czytelników. Przede wszystkim widzę, że ochotę i czas na udział w ankiecie znaleźli zaangażowani w treningi, wieloletni biegacze.

20 Maratonów! – mała retrospektywa ;-)

We wrześniu przebiegłem swój 20 maraton! Z chęcią odpowiem na pytanie, dlaczego po raz kolejny wystartowałem na tym dystansie.  Biegać zacząłem trochę przypadkowo. Wcześniej uznawałem bieganie za wyjątkowo nudną aktywność, przegrywająca z atrakcyjnymi grami zespołowymi.

Chonodromalacja – uszkodzenia chrząstki

Powracam z tematem chrząstki stawowej. Informacja o uszkodzeniu chrząstki deprymuje pacjenta, a w szczególności sportowca. Jest on jednak pełen wiary w możliwość medycyny i leczenia. Niestety sprawa jest bardzo złożona… Nieleczone uszkodzenia chrząstki prowadzą do zniszczenia stawu, a w konsekwencji do ograniczenia jego funkcji i ograniczenia ruchomości.

Treningi, upały i należyte nawadnianie organizmu.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że nawadnianie podczas treningu jest bardzo ważne. Już po 30 minutowym wysiłku sportowym powinniśmy uzupełnić ok ½ litra płynu, a następnie 100 ml po każdych kolejnych 20 minutach. Płyny powinniśmy uzupełniać nawet wtedy, jeśli nie czujemy takiej potrzeby.  

23 Kongres Europejskich Towarzystw Ortopedycznych

W dniach 22-24 czerwca w Lizbonie odbył się 23 Kongres Europejskich Towarzystw Ortopedycznych (EFORT The European Federation of National Associations of Orthopaedics and Traumatology). To najważniejszy kongres ortopedów Europie. Ze względu na wzrastającą liczbę ortopedycznych problemów jakie dotykają Europejczyków podczas kongresu przyjęto Biała Księgę EFORT „Ortopedia i Traumatologia w Europie”.

Upały i trening?! – może być gorąco!

Upały i temperatura bliska lub powyżej 30 stopni, to warunki trudne do życia i tym bardziej do treningu. Bardzo często jednak, zmotywowani i zdyscyplinowani by przestrzegać ustalonych planów i przygotowań, wychodzimy na trening.

przegrzanie organizmu

Przegrzanie organizmu – 8 znaków ostrzegawczych!

Gdy termometr wskazuje ponad 30 stopni Celsjusza ciężko nam funkcjonować, jednak motywowani poczuciem obowiązku wychodzimy na trening. Nie zdajemy sobie sprawy, że takie postępowanie niesie za sobą wiele zagrożeń. Jednym z nich jest przegrzanie organizmu, czyli wyczerpanie cieplne.

Ból pachwiny u sportowców – kłopotliwa kontuzja!

Ból pachwiny to jedna z najczęstszych kontuzji sportowych szczególnie w dyscyplinach wiążących się z nagłym przyspieszeniem, hamowaniem i zmianą kierunku ruchu1,2. Z racji częstość występowania u sportowców używa się często określenia przepuklina sportowa1.

Kontuzje mięśniowe – naciągnięcia, naderwania i zerwania

Różnorakie kontuzje mięśniowe nieodłącznie związane są ze sportem. Problemy z mięśniami dotyczą często biegaczy. Częściej występują u sprinterów i mają charakter nagły i ostry, aczkolwiek u biegaczy długodystansowych również nie brakuje przewlekłych kontuzji przeciążeniowych.